Recept-app för kulinariska entusiaster

  Study case       Design Thinking      App        Prototyping       Facilitering

Projekt: ta fram en konceptdesign av appen baserat på briefen och användargruppernas behov med teoretiskt beskrivning av UX-research för att visa hur insikterna hade påverkat designprocessen. 

Mål:  skapa en sammanhållen och användarcentrerad upplevelse samtidigt som vi arbetade med effektiv kommunikation och facilitering genom hela designprocessen.

Brief:

Uppdraget är att designa en recept-app som möter behoven hos olika användargrupper inom
matlagning:

Hemmakockar – Vill ha enkelhet, snabba recept och ingredienshantering.

Professionella kockar – Behöver avancerade funktioner som receptskalning och
ingrediensersättning.

Dietister – Söker verktyg för ingrediensanalys, näringsinformation och kostanpassning.

Matbloggare – Prioriterar innehållsskapande, receptdelning och sociala medier-integration.

Målet är att skapa en sammanhållen och användarcentrerad upplevelse samtidigt som ni arbetar
med effektiv kommunikation och facilitering genom hela designprocessen.

Tidsram:

3 veckor

Min roll i teamet:

UX-designer i ett team med tre andra UX-designer. Vi har alla aktivt medverkat i hela proektet samt efter feedback förbättrade jag mitt eget prototyp för att få MVP som ni kommer att se vidare.

Teamet:

4 personer

Använda metoder:

  • Personas 
  • Konkurrensanalys
  • Skisser och prototyper
  • 10 min brainstorming
  • HMW (How Might We)
  • Konstruktiv designfeedback
  • Storytelling
  • Storyboard
  • Story map
  • Crazy 8

Använda verktyg:

  • Canva 
  • Miro
  • Trello
  • Figma
  • Papper och penna
  • Storytribeapp
  • FigJam
  • Teams

Processen

Vi genomförde en teoretisk UX-researchprocess för vår app (Matify) som inleddes med en screeningenkät av deltagare från fyra målgrupper. Därefter följde intervjuer och analys via affinity maps för att identifiera användarbehov.

Utifrån detta skapade vi personas och tillämpade ”HMW”-metoden för att definiera nyckelfunktioner. Slutligen genomfördes en konkurrensanalys för att hitta förbättringsmöjligheter och differentiera appen från liknande tjänster.

Personas gjorde jag.

Efter UX-research genomförde vi en 10-minuters brainstorming i Miro. Processen uppmuntrade alla ideer och ledde till en mångfald av förslag. Efter diskussion och röstning valde vi de mest relevanta funktionerna för varje målgrupp som grund för vår MVP, exempelvis shoppinglista för hemmakockar, dietanpassade recept för dietister och sociala kopplingar för matbloggare.

För att skapa engagerande och användarcentrerade upplevelser med fokus på våra användare skrev vi några scenarion till olika målgrupper med detaljerade storytelling och  storyboard.

Det var mitt förslag.

Efter att varje teammedlem tagit fram egna skisser baserade på appens viktigaste funktioner, höll vi en workshop för att ge och ta emot konstruktiv designfeedback. Det gav oss en klar bild av vad som fungerade väl, vad som kunde förbättras och öppnade upp för nya kreativa lösningar att vidareutveckla.

Mitt designkoncept  i video med röstkommentarer

Som resultatet av den konstruktiva feedbacken fick vi en tydlig lista över viktiga funktioner för varje sida. Detta blev ett värdefullt underlag i nästa steg i processen, där vi med hjälp av story mapping kunde identifiera viktiga detaljer i användarresan och få en tydlig översikt över funktionernas syfte och användning.

Efter alla steg och en djup förståelse för användarnas behov valde vi att använda metoden Crazy 8 för att snabbt generera  layoutidéer till filtreringssektionen i appen, med fokus på hemmakockars behov. Genom snabba skisser och gemensam utvärdering i FigJam valde vi ut de mest lovande lösningarna som vi tog med oss vidare i designprocessen.

Resultat

Vi samlade de mest användarvänliga och kreativa delar från skisserna till en konceptdesign med fokus på användarens behov.

Designen är klar inom projektets ramar och nästa steg är en high-fidelity-prototyp.

 

 

Lärdomar:

  • 10 min brainstorming och Crazy 8 effektiva för snabb idéutveckling, men kräver struktur för att undvika kaos och dominans.

  • att involvera användare tidigt sparar tid längre fram i processen.

  • storytelling och storyboard är bra verktyg för att visualisera användarnas behov samt tydligt förklara sina designbeslut

  • konstruktiv feedback  leder till psykologisk tryghet i team som bidrar kriativitet och unika lösningar

Lärarens kommentar:

Ni visar på stark förståelse för både designprocess och facilitering. Ert arbete är genomtänkt, metoddrivet och väl strukturerat. Det märks att ni lagt tid på att reflektera kring användarbehov och hur ni samarbetat i gruppen – riktigt bra jobbat! 

/ Lisa Rosén

Anna Prykhodko – UX designer     

Tack för att du scrollade hela vägen hit!

© 2025 Designad & byggd av mig